PMS

Jag är ett mens monster! Ja, jag erkänner....
"Äntligen kommer det fram" tänker säker några, (Syster Sara)
Medans vissa tänker: "VA? det trodde jag aldrig, är hon verkligen ett monster?"

Ja tyvärr så blir jag det... jag ber mina närmsta om ursäkt,
Min kära familj och min pojkvän tack för att ni orkar stå ut med mig och mina utbrott.

Förlåt...

But now,
The monster is back!

Lite information:

Premenstruellt syndrom, PMS, är ett samlingsbegrepp för olika typer av fysiska och/eller psykiska besvär
under förstadiet till menstruationen och som i vissa fall kan utgöra ett handikapp.
Många kvinnor kan även ha uttalade besvär vid ägglossning.
Bland de psykiska besvären kan noteras nedstämdhet, humörsvängningar, ångest och oro.
Vissa kvinnor kan även uppleva olika typer av smärta,
bland annat eftersom kroppen behåller mer vätska dagarna innan mens
och bland annat kan orsaka svullen mage.
Många kvinnor får även ömmande bröst, migrän eller känner sig allmänt illamående.

Behandlingen av PMS har blivit mer framgångsrik på senare år. Behandlingen utförs ofta på flera sätt.
Många kvinnor kan uppleva att problemen försvinner eller mildras när de tar p-piller.
Andra behöver ta antidepressiv medicin och kan därmed hantera sina PMS-besvär lättare.
Många mår bra av att undvika stress, motionera regelbundet och äta sunt.
Vätskedrivande mediciner hjälper ofta mot svullnad i kroppen.

Forskare tror idag att PMS kan bero på en överkänslighet i hjärnan för östrogen.
Graden av känslighet avgör graden av besvär.
image124image126image125image127


Kommentarer
Postat av: Tova

fan va snygg du är när du gör miner..på sant alltså

2007-08-14 @ 18:15:26
URL: http://toovalita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0